vrijdag 21 november 2008

De boekenronde en de actuaronde

Elke schooldag begint met de overgang tussen thuis en school: een praatronde. De kinderen wisselen nieuwtjes uit. Ze leren zich uiten, naar elkaar luisteren, elkaars meningen te respecteren, hoe te reageren op iemands verhalen en ideeën… Op het einde wordt het vertelde samengevat en neergeschreven in een praatrondeboek.
Op maandag is er een geschreven praatronde. De kinderen schrijven neer wat ze zullen vertellen en maken er een tekening bij, zo leren ze zich schriftelijk uiten. Dit wordt geplakt in hun persoonlijk vrije-teksten-boek. Na afloop wordt dit boek meegenomen naar de kring en daar lezen ze de kinderen hun tekst zelf voor. De kinderen van het eerste leerjaar worden ondersteund bij het schrijven maar willen dit liefst al zelf te doen, fijn! Vrije teksten kunnen gebruikt worden in de taallessen.
Kinderen groeien enorm snel in het omgaan met deze freinettechnieken en hierin willen we ze nog extra stimuleren.
Daarom komt er voor de tweede graad de actuaronde en de boekenronde bij.

De actuaronde:
* In deze ronde bespreken de kinderen de actualiteit naar aanleiding van een
televisie uitzending, krantenartikel e.d.
* De wijze waarop de kinderen deze actualiteit voorstellen aan de klas, hangt af
van hun creativiteit. (Vertellen, toneeltje, gedicht, lied…) Soms kan de
actualiteit leiden tot een klas- of schoolproject. De krantenartikels worden
bijgehouden in een actuamap en er wordt steeds verwezen naar de datum, de bron
van het artikel en de journalist (het kind!).


Luna haar actuaronde over het Belang Van Limburg in 3D!

De boekenronde
* De kinderen krijgen de gelegenheid om te verwoorden waarom ze een boek gekozen
hebben. (de titel, de tekeningen, de schrijver, interessewereld…) Dit houdt het
volgende in:

Het Derde leerjaar – 2 opdrachten Het boek meenemen om te tonen
Het boek promoten op een creatieve manier: vb. kijkdoos, schilderij, puzzel, maquette, een voorwerp meenemen dat je aan het boek doet denken...
OF

Een boekenfiche invullen: de titel, de schrijver, de uitgeverij, het soort boek, verwoorden wat ze van het boek vonden en waarom.


Het vierde leerjaar – 3 opdrachtenHet boek meenemen om te tonen
Het boek promoten op een creatieve manier: vb. kijkdoos, schilderij, puzzel, maquette, een voorwerp meenemen dat je aan het boek doet denken...
Een boekenfiche invullen: de titel, de schrijver, de uitgeverij, het soort boek, verwoorden wat ze van het boek vonden en waarom.
Tijdens het promoten van het boek kunnen de andere kinderen vragen stellen over de inhoud, persoonlijke meningen van de lezer…
Alle boekenfiches worden gebundeld in een boekenmap.


Najate met "Arthur ontmaskerd", ze wist ons helemaal warm te maken voor dit spannend boek.


Luna met K3 bakt een taart, en die taart was héérlijk!

Geen opmerkingen: